Cosplay Party 3.0 di Klang Parade

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA


AJ ada berita baik untuk dikongsikan buat peminat Cosplay. 3 Disember 2017 nanti Cosplay Party 3.0 akan diadakan di Main Court, Klang Parade. So Cosplayer, apa lagi? Inilah masanya korang pakai costume menarik dan tunjukkan bakat terpendam korang.


Cosplay Party pada kali ni merupakan kali ketiga diadakan oleh Klang Parade bertujuan untuk menarik minat pengunjung serta orang awam dan menghargai peminat Cosplay. Di sini mereka berpeluang menunjukkan kreativiti dan bakat tak kira tarian, nyanyian, lakonan dan sebagainya.

Kalau nak tau kan, AJ memang salute gila dengan peminat Cosplay, bagi AJ mereka ni berani. Yelah tampil dengan berpakaian watak anime di khalayak ramai bukan semua orang boleh. Lagi 1 mereka ni kreatif dari segi pemakaian, make-up dan juga aksesori tambahan. Ada yang dibuat sendiri tau!



Masa Cosplay Party ni nanti, para peserta akan diadili oleh 3 orang juri iaitu Reina Cheng, Micho The dan Venus Lim 1 nama yang tak asing lagi dalam Cosplay.


Jom berkenalan sikit dengan para juri melalui soal jawab dengan mereka

"Sejak bila mula berjinak dengan dunia Cosplay dan mengapa memilih untuk berada dalam dunia Cosplay  dalam jangkamasa yang agak lama?"

Micho Teh :

Mula mengenali Cosplay ketika menghadiri acara AGC (Anime, Comic, Games) pada tahun 2009 dan penyertaan pertama pada tahun 2010 di acara Comic Fiesta. Memilih untuk kekal dengan Cosplay kerana menganggap ianya sebagai 1 seni. Malahan beliau berasa gembira bila karakter yang dibawa dikenali oleh peminat Cosplay.



Venus Lim :

Bermula pada tahun 2009. Minat terhadap dunia Cosplay jadi semakin mendalam bila dapat ramai rakan-rakan yang mempunyai minat sama dalam komuniti Cosplay. Kepelbagaian dalam karakter baru menjadikan hobi ini sesuatu yang menyeronokkan.

Reina Cheng :

Bermula pada Jun 2010. Dunia Cosplay selalu ada sesuatu yang baru untuk dilihat, dipelajari dan sebagainya membuatkan dunia Cosplay tidak pernah membosankan.

Karakter pertama yang dibawa dalam dunia Cosplay dan mengapa?

Micho Teh :
Pisca daripada Dragon Quest Monstee-Joker2. Lebih berminat dengan watak lain, tapi disebabkan masih baru saya memilih watak yang disukai kerana tak mahu watak anime yang lebih diminati tu kalah. Untuk kali pertama, saya rasa sangat teruk kerana tidak mempunyai pemgalaman dari segi mekap, props dab sebagainya sehinggakan tiada sesiapa pun yang mengambil gambar saya.

Venus Lim :
Yuuko Ichihara (with Dimension) daripada XXCHolic kerana menyukai wataknya yang cerdas dan juga kepelbagaian almari pakaiannya. Mempunyai kuasa yang luar biasa dan sangat mengagumkan. Semasa pertama kali menyertai Cosplay saya tak tahu apa yang ingin saya gayakan, kerana kekurangan sumber. Semuanya dilakukan dengan tangan kecuali rambut palsu. Tapi pengalaman yang sangat berharga kerana ramai yang mengenali karakter yang dibawa.

Reina Cheng :
Megurine Luka (Magnet Version). Dibuat oleh seorang rakan. Disebabkan pertama kali menyertai cosplay kami memilih watak ni kerana kami mennyukai lagunya! Percubaan pertama di Nilai, kami meminta bantuan dari senior dalam bidang Cosplay dari swgi mekap dan pengayaan rambut palsu.

Haaaa. Banyak kan pengalaman mereka? Tak mustahil la bila mereka dipilih menjadi juri kan.

Pertandingan Cosplay ini terbuka kepada semua tak kira apa sahaja bangsa ataupun usia. Bagi mereka yang berumur  18 tahun kebawah, mereka mestilah mendapat persetujuan dan pengesahan daripada penjaga.

Cosplayer berpeluang membawa pelbagai hadiah menarik semasa Cosplay Party 3.0 antaranya :

✤ Pemenang Utama : RM 2000
✤ Tempat Kedua : RM 1000
✤ Tempat Ketiga : RM 500
(Hadiah merupakan 50% wang tunai dan 50% barangan tajaan)

✤ Saguhati : RM 100 bagi 3 orang pemenang

Apa tunggu lagi? Daftar sekarang di : https://goo.gl/forms/yDGKinWLVdwaKpII2

Maklumat lanjut mengenai Cosplay Party 3.0 Klang Parade : https://www.facebook.com/events/1979792088930131/

Bagi korang yang nak tau apa itu Cosplay dan keunikkannya, apa kata jom ramai-ramai ke Main Court, Klang Parade pada Ahad, 3 Disember 2017. Pertandingan bermula dari jam 1 tengah hati sehingga ke 5 petang. Jangan lupa tau!

P/s : AJ tak berani macam Cosplayers ni, warna rambut je berani. Hehehehehe.

Tiada ulasan