Ekspresi Media Kenyir 2019 | Taman Herba, Taman Orkid dan Aktiviti di Air Terjun Saok

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 

Lepas ke Santuari Kelah, team Ekspresi Media Kenyir 2019 meneruskan aktiviti ke Taman Herba, Taman Orkid dan beraktiviti di Air Terjun Saok.

Taman Herba, Tasik Kenyir.



Taman Herba terletak di Pulau Sah Kecil lebih kurang 7 KM dari Pengkalan Gawi. Di Taman Herba ni, AJ difahamkan terdapat 16 ribu pokok dari 230 spesis. Banyak kan? Antara herba yang terdapat kat Taman Herba, Tasik Kenyir ni adalah Tongkat Ali semestinya, Kacip Fatimah, Daun Mas Cotek dan Mahkota Dewa.

Macam yang kita sedia maklum penggunaan tumbuhan sebagai bahan perubatan tradisional dah lama diamalkan oleh pelbagai  kaum kat Malaysia ni. Cumanya bahan-bahan asli perubatan ni dah susah nak jumpa kat bandar-bandar melainkan korang sanggup nak meredah hutan. So kat sini spesis herba memang dijaga dan ditanam untuk diperkenalkan kepada pengunjung. AJ percaya, bukan semua orang penah tengok herba-herba yang pelbagai tu kan? Sekadar tau nama je.


Kat Taman Herba ni korang bukan setakat boleh mengenali pokok-pokok herba dan khasiat yang terdapat dari sesuatu herba, malahan korang boleh mencuba sendiri beberapa jenis herba yang disediakan dengan cara tradisional menggunakan dapur kayu api. Kami semua berpeluang merasa sendiri air rebusan tongkat ali putih dan hitam, air rebusan kacip fatimah dan daun mas cotek serta air rebusan mahkota dewa. Setiap herba ni rasa dia lain-lain. Bila sebut herba je, AJ terbayang rasa yang pahit, tapi sebenarnya, bahan herba tradisional ni takdelah pahit. Macam mahkota dewa tu pun rasa dia payau macam minum air masak je. Dan setiap herba bukan khusus untuk gender tertentu. Macam tongkat Ali la, sapa kata perempuan tak boleh minum?


Rasa tak puas AJ pusing taman herba tu, banyak lagi rupanya spesis herba yang AJ tak kenal. Hihihihi. Sebelum bertolak ke destinasi seterusnya sesapa yang nak beli cenderamata ataupun herba boleh dapatkan dari kedai yang terdapat disitu.



Taman Orkid, Tasik Kenyir.

Destinasi berikutnya kami ke Taman Orkid yang merangkumi Pulau Selimbar Hulu, Pulau Selimbar Hilir dan Pulau Belit. Kat sini terdapat pelbagai spesis orkid yang pelbagai warna. Sapa yang berminat dengan pokok orkid tu memang elok sangat kalau datang sini. Saujana mata memandang tengok orkid-orkid tu. Rasa gatal je tangan nak petik! Hahahahahaha.



Masa kat Taman Orkid tu jugak, En. Iskandar dari Tourism Malaysia ada menanam pokok orkid yang dilabel dengan tanda Ekspresi Media Kenyir 2019 sebagai simbolik kedatangan kami kat sane.



Selain daripada orkid, kat sini juga terdapat tanaman strawberry tau, Tapi masa kami datang tu, strawberry dia baru nak berbuah. Adalah nampak seketul dua. Caj yang dikenakan untuk melawat Taman Orkid ialah RM 20 sahaja.



Bagi mereka yang gemar memancing, kat sini juga terdapat rumah / chalet terapung. Korang boleh bermalam disini. Terdapat beberapa buah bilik dan kemudahan asas seperti tandas dan tempat makan juga disediakan. Bagi korang yang nak tau lebih lanjut boleh hubungi : 09-666 8498.




Air Terjun Saok, Tasik Kenyir.

Malam terakhir di Tasik Kenyir, houseboat kami berlabuh di sekitar kawasan Air Terjun Saok. Kat sini macam-macam aktiviti yang boleh dibuat oleh pengunjung selain bermandi-manda. AJ sendiri tak lepaskan peluang cuba aktiviti fly drop / water drop dan waterfall abseiling. Best tau dedua aktiviti ni. Rugi kalau dah sampai sini tapi tak cabar diri cuba aktiviti yang ada.


Kalau korang jenis takut air, tak payah risau kat sini trainer semua berpengalaman. Sebelum korang buat aktiviti korang kene buat water confident dulu untuk ilangkan rasa gugup dalam air tu. Lepas dah yakin barulah korang boleh buat aktiviti.

Bagi AJ aktiviti fly drop or water drop tu biasa je. Tapi masa buat waterfall abseiling tu kan, AJ macam nervous sikit sebabnya AJ macam tak berapa confident dengan kasut yang AJ pakai. Batu kat waterfall tu agak licin dan berlumut so dalam kepala AJ pulak duk fikir kalau slipped camne? Hahahahahaha. Berani-berani seorang AJ ni pun, ada jugak cuak dia sikit tau!

Kredit : #MM
Kredit : #MM


Tapi overall semua aktviti yang AJ buat sepanjang kat sini, BEST! Nak cuba? Hubungi :

Go Nature Travel & Tour Sdn Bhd
Facebook : GoNature.Travel
Instagram : @gonature.travel
Tel : 013-932 1321
Email : my.gonature@gmail.com

Sebelah malam pula, kami dihidangkan dengan BBQ untuk makan malam. Ada ayam bakar, kambing, ikan, sosej dan nasi goreng. Kenyang gila wehhh. AJ sampai tak lalu dah nak makan. Hahahahaha. Lepas tu pulak sesi sembang santai kedua.


Untuk sesi sembang santai kali ni, En. Rushdi dari HMC dan Mr. Cliff dari Canon kongsikan sedikit ilmu fotografi dengan para peserta. Gambar diorang tu nampak simple je, tapi ada jalan cerita. Jeles AJ tengok hasil karya diorang. Sangat kreatif. Paling AJ bila Mr. Cliff kongsikan gambar Milky Way yang dia amik awal agi kat Air Terjun Lasir. Memang fotografi ni perlukan kesabaran yang tinggi kan? Huhuhuhuh. Apapun terima kasih sebab sudi kongsikan sedikit ilmu fotografi kat kami.



Abis je sembang santai. Kitorang sambung lagi karaoke sampai pagi. Macam biasa, tak payah share la pasal ni. Mau 10 minggu kemurungan! Hahahahahaha.

P/s : Pejam celik dah malam terakhir kat situ, rasa kejap je kat Tasik Kenyir, tak puas duduk kat sana.

6 ulasan

  1. Wahhh... Syiok nya Ayue! Aktiviti nya havoc seyh. Bagusnya menghayati alam semulajadi. Cantik laaa orkid, kak nina suka orkid.

    BalasPadam
  2. Pwrgh syok gilerr... Untung la dpt join semua ni..

    BalasPadam
  3. Banyaknya aktiviti menarik kat Kenyir ni, nampaknya kena pergi jugak suatu hari nanti!

    BalasPadam
  4. seronok tgk hutan dan alam dijaga dgn baik kat sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup, hutan dia masih bebas dari pembangunan.... Seronok ada kat sana..

      Padam
  5. aktiviti air tu mmemang un suka.teruja nyaa..

    BalasPadam