Eat.Travel.Write 8 | Kelulut Kasih, Hulu Langat

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 

Eat.Travel.Write 8 diteruskan dengan kunjungan ke Kelulut Kasih, Hulu Langat. Diusahakan oleh  Puan Affarida dan suami. Bermula dengan hanya 30 sarang kelulut, kini beliau memiliki lebih 100 sarang kelulut untuk membekalkan madu kelulut kepada pelanggan.


Menurut Puan Affarida, beliau meninggalkan kerjaya sebagai pegawai bank bagi mengusahakan madu kelulut dengan tanpa ada apa-apa pengetahuan mengenai kelulut sehinggalah satu demi satu kelulut mengosongkan sarang. Selepas itu beliau mengambil pendekatan untuk mempelajari ilmu mengusaha dan menternak kelulut.


Selepas hampir 2 tahun mengusahakan kelulut, beiau kini sudah mula memproses sendiri hasil kelulut di Kelulut Kasih menggunakan mesin khas.

AJ dan rakan-rakan trip ni berpeluang tengok dan merasa sendiri madu kelulut fresh dari ladang! Rupanya kelulut ni menyerap rasa dari tumbuhan yang mereka makan. Kalau kata, makan pokok durian, makanya mau yang dihasilkan akan ada sedikit rasa durian, kalau manggis adalah sikit rasa manggis.


Lepas tu lebah kelulut ni ada beberapa jenis dan madu yang dihasilkan juga ada beberapa rasa yang berlainan. Duduk kat situ, habis semua madu AJ rasa! Betullah, tak dinafikan setiap rasa madu tu berlainan. Ada yang manis, ada yang masam-masam sikit dan ada juga yang rasanya sedikit pahit kat hujung rasa tu.



Kalau korang nak dapatkan sendiri hasil madu kelulut asli ni ka, korang boleh ke Kelulut Kasih yang  terletak di Batu 12, Hulu Langat. Terdapat pelbagai hasil dari madu kelulut dijual disini selain dari mdu asli seperti sabun.



Info lanjut AJ sertakan kat bawah ni okay!

Alamat : Lot 1635, Kampung Seberang, Batu 17, Dusun Tua, 43100 Hulu Langat, Selangor.
Facebook : Kelulut Kasih

P/s : "Madu Asli" yang tu takde jual kat sini tau! Hahahhahaha..


Tiada ulasan