Bengkel Fotofon, Ilmu Fotografi untuk Pengguna Telefon Pintar

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Sabtu lepas AJ hadiri Bengkel Fotofon khas untuk geng KBBA9 di Matic, Kuala Lumpur. Bengkel Fotofon ni banyak bagi ilmu fotografi buat kami semua. Dah  nama pun fotofon kan, tentunya bengkel ni lebih menjurus ke arah ilmu mengambil gambar untuk pengguna telefon pintar.



AJ sekarang ni pun kalau pegi event ke pape, lebih senang bawa telefon je. Kalau dulu gigih usung DSLR kesana sini, tapi sekarang AJ rasa penggunaan telefon pintar lebih efisien. Selain mudah dibawa, senang nak buat pape update event dan aktiviti yang dibuat.

Mesti korang nak tau apa istimewanya bengkel fotofon ni kan? Istimewanya korang diajar cara-cara mengambl gambar menggunakan function manual kat telefon pintar. Tipulah kalau da yang kata dia pakar guna manual kat telefon kan? AJ ni sepanjang guna cik Oppo tu, auto je yang AJ tau. Nak guna manual? Memang takde mananya.... Tapi sejak belajar teknik dan cara yang betul, seronok jugak guna manual sebenarnya.



Tenaga pengajar kami kat bengkel tu adalah Encik Rahman Roslan, dia merupakan seorang fotografer dan pakar fotografi yang didatangkan oleh pihak Sony. Walaupun bengkel kami ni hanya setengah hari je, banyak jugak yang berjaya diajar oleh Encik Rahman, antaranya pengunaan ISO, aperture dan setting yang betul untuk gambar indoor ataupun outdoor.



Lepas tu sebagai blogger gamba memang memainkan peranan  yang penting. kalau gambar kurang cun, rasa janggal je entri kita tu kan? Haaa, Encik Rahman juga ada bagi beberapa tips untuk  jadikan gambar kita lebih menarik. Ada teknik line, frame yang sesuai untuk gambar dan macam-macam lagi. Kat bengkel tu juga ada sesi praktikal, apa yang diajar dalam kelas kita praktikkan kat luar pulak. Siap ada contest gambar lagi. Yang ni memang AJ tak menang la. Blur pulak tetibe cane nak guna manual. Hahahahahaha.



Tapi bengkel fotofon ni memang seronok sangat. Terasa bertuah dapat hadiri. Apapun, terima kasih AJ ucapkan buat para penaja yang turut sama menaja dan menjayakan Bengkel Fotofon kali ni, AJ harap nanti akan ada lagi bengkel  yang best macam fotofon ni.

Penaja :

Tenaga Pengajar - Rahman Roslan @rahmanism by @sonymobilemy
Lokasi Bengkel - @MaticMy
Goodies Bag Peserta - @cosmoderm @sonymobilemy
Tajaan Sarapan - @RestoranNelayanGombak
Tajaan Dessert - @KhaisyaDelite, @tasty_bake, @IraBakery
Tajaan Minuman - @BrillPremiumCoffee
Tajaan makan tengah hari - @CafeCeritaKambing



P/s : Nanti dengarnya ada seminar lain pulak? Nak tau apa??? Kenelah tunggu!

Tiada ulasan