Balik Pulau Nature Xploration : Taman Negara Pulau Pinang

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Alhamdulillah, jam 2.30 pagi kami selamat sampai kat Pulau Pinang. Sebelum ke Teluk Bahang, singgah pekena Nasi Kandar Mohd Raffee dulu. Tak sahlah gi Penang tak makan nasi kandar. Lepas tu, kami rest sekejap kat motel di Teluk Bahang. Dapatlah lelapkan mata 2-3 jam sebelum beraktiviti.

Untuk Balik Pulau Nature Xploration, AJ akan share dengan korang aktiviti lain yang boleh korang buat di Pulau Pinang, selain berada dalam kawasan bandar. Nature lover mesti suka punya. Selalu asik main dalam bandar je, apa kata sesekali kita dekatkan diri dengan alam sekitar pulak.

Hari pertama Balik Pulau Nature Xploration, kami menjelajah sekitar Taman Negara Pulau Pinang. Apa yang menarik kat sini? Kenelah baca entri ni!

Sebelum menjelajah, En. Ahmad Husni Ahmad Basri, Pengarah Tourism Malaysia Wilayah Utara memberikan sepatah 2 kata dan kami diberikan taklimat keselamatan dan penerangan ringkas oleh Nature Guide.

Seterusnya kami bergerak ke USM Centre for Marine & Coastal Studies (CEMACS) dengan menaiki bot. CEMACS ialah sebuah pusat penyelidikan dan latihan pascaiswazah dalam Sains Marin dan Ekosistem pesisir Pantai yang ditubuhkan pada tahun Ogos 1991. Tujuan institusi ni adalah untuk menggerakkan dan mengintegrasikan kepakaran dalam sains marin. Objektifnya untuk meningkatkan keupayaan menjalankan kajian yang berkaitan dengan ekosistem laut dan pesisir.

Masa kat sini, kitorang didedahkan dengan pelbagai jenis hidupan akuatik macam gamat, coral, tapak sulaiman dan kenal beberapa jenis spesis dolphin. Kat sini AJ dapat makan latok fresh tau! rasa masin air laut pun melekat lagi. Hahhahahah.

Kami juga dibawa melawat muzium dan juga tempat CEMACS buat penyelidikan. Tapi, CEMACS tidak dibuka pada awam, kalau ada agensi ataupun mana-mana pihak nak buat lawatan, boleh terus hubungi pihak Cemacs untuk buat appointment.

Info :
USM Centre for Marine & Coastal Studies (CEMACS)
Alamat : Jalan Hassan Abas, Pualau Pinang.
Tel : 04-8852750

Kemudian kami ke Teluk Kampi untuk makan tengah hari dan juga campsite tour. Kalau korang nak camping, kat sini ada disediakan fasiliti asas macam tapak perkhemahan, tempat masak, tandas dan surau. Tapi, korang tak boleh buat unggun api kat Taman Negara untuk menjaga ekosistem.

Seterusnya kami ke Pantai Kerachut. Kat sini kami ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu. Banyak ilmu pasal penyu yang kitorang belajar kat sini. Cara penyu bertelur, membiak dan sebagainya. Nature guide pun sporting gila, siap buat live demo lagi. Lepas tu kami berjalan ke Meromictic Lake yang terletak di hujung pantai.

Meromictic Lake ialah tasik dimana air tasik dan air laut berada dalam 2 lapisan berbeza. lapisan bawah terdiri dari air laut dan lapisan atas dari sungai dan hujan. Tapi ini bukan fenomena yang kita boleh tengok setiap hari tau. Nature guide kitorang cakap, kali terakhir boleh nampak pun sekitar 2 tahun lepas. Tapi tanah lumpur tasik ni pun halus da lembut je. Bagus untuk kulit. Hahahahhah.

Taman Negara Pulau Pinang
Alamat : Pejabat taman Negara Pulau Pinang, Jalan Hassan Abas, 11050 Teluk Bahang, Pulau Pinang.
Tel : 04-8814788

Lepas dah selesai tour di sekitar Taman Negara Pulau Pinang, kami balik ke jeti dan check-in di Hype Eco Park, Teluk Bahang ataupun dikenali sebagai Sportfishing Resort. Lepas rehatkan badan, kami dihidangkan dengan barbeque sebelum sambung aktiviti. Untuk malam ni, kami semua boleh buat pilihan sama ada nak memancing ataupun nak berjalan-jalan di night market Batu Feringghi. AJ pilih untuk ke night market. Memancing kat laut memang fun tapi tu la, AJ penah cuba buat aktiviti memancing kat sini 10 tahun lepas. Rase serik pulak, sebab AJ ni mabuk laut! Hahahahahhaa.

So kalau korang gemar memancing, AJ sarankan korang stay kat resort ni. Kat sini memang lubuk pemancing kata orang. Depan ni je dah laut. Kalau nak bawak family yang tak gemar memancing pun sesuai. Sambil korang memancing, diorang boleh buat pelbagai aktiviti lain macam tour AJ ni. Seronok tau!

Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang
Alamat : Jalan Hassan Abas, Teluk Bahang. 11050 Tanjung Bungah, Pulau Pinang.
Tel : 04-8852728

Night Fishing / Transporation
Safar Saied Tour nd Travel Sdn Bhd.
Alamat : 5-1-5 Jalan Sungai Emas, Mutiara Arcade, 11100 Batu Feringghi, Pulau Pinang.
Tel : 04-2952440

So selesai sudah aktiviti untuk hari pertama. Hari ni pulak, kami akan buat beberapa lagi aktiviti menarik, nak tau apa. kenalah tunggu entri AJ yang seterusnya!

P/s : Demam pulak masa trip ni. Sobs! Sobs!

#tourismmalaysia #visitmalaysia2020 #vm2020 #BalikPulauNatureXploration #kbba9

2 ulasan

1. Halaaa...demam la pula. Jangan lupa makan ubat Ayue. Semoga cepat kembali sihat dan ceria seperti sediakala.

BalasPadam
  2. Nampak kecik je penang, banyak tarikan yang belum diterokai rupanya.