Strateq Memperkenalkan Program Talent Development

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 


Strateq Memperkenalkan Program Talent Development | Kumpulan Strateq Memperkenalkan Program Talent Development dalam mengatasi masalah kekurangan bakat dalam bidang Teknologi Maklumat di Malaysia. Program dengan kerjasama 7 Universiti Awam dan Swasta buat masa ini, mempunyai rancangan untuk melebarkan lagi program ini dengan lebih banyak penglibatan universiti lain pada tahun 2023 nanti.




Baru-baru ni, kakak sempat ke HQ Strateq di Seksyen 13, Petaling Jaya untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai program ini dan tawaran yang terdapat di Strateq. Program ini dierkenalkan bertujuan untuk menangani jurang bakat teknologi maklumat untuk memacu negara ke hadapan dalam era digital yang semakin meningkat.




Kumpulan Strateq menyokong Rancangan Malaysia Ke-12 untuk meningkatkan sumbangan KDNK sektor digital negara kepada 25.5% menjelang 2025, inisiatif baharu itu bertujuan untuk menambah baik akses kepada skop kerja yang sangat teknikal untuk mahasiswa dan graduan baru. Matlamat program ini adalah untuk melengkapkan belia dalam bidang STEM dengan pengalaman praktikal dan industri yang akan membantu meningkatkan kemahiran mereka, meningkatkan kebolehpasaran dan membantu mereka menentukan laluan kerjaya dengan lebih baik.




Menurut Datuk Tan Seng Kit, Pengarah Urusan Kumpulan Strateq Group,

"Pembangunan bakat sentiasa menjadi bahagian penting dalam perusahaan. Dalam era digital yang semakin meningkat ini, jurang bakat teknologi merupakan masalah yang ketara kerana kemajuan perniagaan kini bergantung secara kritikal pada faktor ini. Sebagai penyokong dan pemboleh pertumbuhan perniagaan perusahaan sejak sekian lama, Kumpulan Strateq memanfaatkan pengalaman berdekad-dekad kami dalam inovasi dan teknologi untuk memperkasakan bakat dengan kemahiran yang betul untuk berkembang maju. Dan dengan itu memperkasakan negara secara keseluruhan untuk mencapai cita-citanya dalam sektor berpotensi tinggi ini."



Melalui program tiga fasa yang merangkumi pembelajaran asas, pensijilan dan latihan semasa bekerja, program Pembangunan Bakat Strateq bertujuan untuk menangani cabaran kritikal yang dihadapi oleh graduan dan pemilik perniagaan sama seperti dalam mencari bakat yang sesuai untuk pekerjaan. Secara khusus, program ini menangani masalah biasa yang dilaporkan dalam kalangan perekrut termasuk set kemahiran yang tidak sejajar, kekurangan amalan komunikasi perniagaan, ketelitian, akal perniagaan yang wajar dan kebolehsuaian kepada persekitaran korporat.




Menurut Datuk Tan Seng Kit lagi,


"Walaupun ia masih awal dalam program ini, kami sudah mula melihat hasil yang agak positif. Secara tak angsung juga, universiti telah melahirkan rasa terima kasih atas program kami yang membolehkan pelbagai graduan merentasi spektrum fungsi kerja yang sama pelbagai. Begitu juga, peserta program telah berkembang dalam bidang kepakaran baharu dan ramai yang telah pergi untuk mendapatkan jawatan sepenuh masa yang keluar terus daripada program kami. Sambil kami mengembangkan program ini, kami menyasarkan untuk memperkukuh kejayaan ini untuk manfaat lebih ramai pencari kerja dan perniagaan Malaysia."

 
Program yang menjalankan fasa perintis awal tahun ini, sudah pun bekerjasama dengan 9 universiti awam dan swasta di Malaysia dan sedang mencari bakat-bakat baru untuk dikembangkan pada tahun-tahun akan datang sambil meningkatkan usahanya dalam program itu. Antara 7 universiti yang telah mengambil bahagian adalah :


  • Universiti Putra Malaysia (UPM)
  • Universiti Teknologi MARA (UiTM)
  • Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Universiti Malaysia Sabah (USM)
  • Asia Pacific University of Technology & Innovation (APU)
  • HELP University
  • UOW Malaysia KDU University Collage



Setakat ini program Talent Management Strateq telah menerima lebih 150 permohonan, menempatkan 23 pemohon dengan hampir 40% kadar penukaran kepada pekerjaan sepenuh masa setelah keluar daripada program ini. Strateq juga berharap dapat mengekalkan momentum penukaran yang sama menjelang 2023.


Mengenai Kumpulan Strateq


Ditubuhkan pada 1983, Strateq ialah pemboleh teknologi terkemuka yang menyediakan penyelesaian dan perkhidmatan bersepadu untuk pelbagai industri termasuk penjagaan kesihatan, minyak & gas, perkhidmatan perbankan dan kewangan, telekomunikasi, tenaga & utiliti, pendidikan, barangan pengguna, pembuatan dan sektor awam. Strateq kini beroperasi di Malaysia, China, Hong Kong, Filipina, Singapura, Thailand dan Amerika Syarikat.


Untuk maklumat lanjut mengenai Kumpulan Strateq, lawati: www.strateqgroup.com

Tiada ulasan