Taarana Menyambut Hari Kantin bersama Kanak-Kanak Berkeperluan Khas

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 


Taarana Menyambut Hari Kantin bersama Kanak-Kanak Berkeperluan Khas | Sabtu lepas kakak berkesempatan meluangkan masa menghadiri Hari Kantin yang dianjurkan oleh Taarana iaitu sebuah sekolah untuk pelajar berkeperluan pendidikan khas (special needs education).



Tujuan utama penganjuran Hari Kantin ini sebagai langkah pertama ke arah membina masyarakat yang lebih inklusif untuk semua orang, RYTHM Foundation, inisiatif impak sosial Kumpulan QI dan Sekolah Taarana untuk kanak-kanak berkeperluan khas mencipta hari istimewa dan melibatkan diri dengan komuniti neurodiverse dalam usaha untuk memastikan masyarakat sekeliling lebih memahami keperluan khas anak-anak ini.


Program ini diadakan buat julung kalinya oleh Taarana sejak penubuhannya pada tahun 2010. Penganjuran Hari Kantin ini juga bertujuan untuk mendedahkan setiap pelajar dalam menghadapi situasi berjumpa dengan orang ramai dan memastikan kanak-kanak berkeperluan khas berdikari sambil memperkenalkan konsep beli dan jual kepada mereka.


Program yang berlangsung selama tiga jam diadakan di sekolah itu bagi membolehkan ibu bapa, guru dan kakitangan QI Group Malaysia melibatkan diri dengan pelajar Taarana, berumur 9 hingga 12 tahun dan dalam masa yang sama membantu mewujudkan kesedaran yang lebih baik.

Menurut Pengetua Taarana Dr S. Sunitha,


"Kami telah mendedahkan mereka kepada konsep Inoney di dalam kelas. Oleh itu, apabila kita ada perkara seperti ini, mereka akan dapat memahami dan didedahkan dengan konsep pertukaran wang."


Makanan dan barangan seperti sandwich, jus mangga, buah-buahan segar, tumbuhan serta seni dan barangan kraf yang ditawarkan pada program itu disediakan sepenuhnya oleh kanak-kanak dengan bantuan guru mereka.



Menurut Dr S. Sunitha lagi,


"Seminggu sebelum program Hari Kantin ini, kanak-kanak telah menyertai latihan bersama para guru untuk memastikan mereka bersedia dari segi mental dan fizikal. Kanak-kanak ini sangat teruja untuk Hari Kantin ini."



Menurut Datin Sri Umayal Eswaran, Pengerusi RYTHM Foundation,


“Setiap pelajar adalah diri mereka sendiri dengan minat, kebolehan dan aspirasi yang berbeza. Masing-masing ada gaya pembelajaran dan cara berfikir masing-masing. Setiap orang tanpa mengira bangsa, bahasa, jantina, perbezaan pembelajaran dan semua ciri indah lain yang menjadikan setiap daripada kita individu, mempunyai hak untuk sama-sama berada dalam komuniti, dihormati dan mempunyai akses serta peluang yang sama untuk berjaya dalam mencari minat serta kebolehan diri. Hari Kantin adalah perayaan yang istimewa dan tidak dapat dilupakan untuk semua di Taarana."


Menurut Cik Santhi Periasamy, Ketua RYTHM Foundation,


"RYTHM Foundation sentiasa percaya bahawa setiap kanak-kanak di Taarana adalah sangat istimewa dan menjadi inspirasi kepada semua kakitangan. Taarana tidak akan berjaya tanpa sokongan dan keyakinan ibu bapa terhadap sekolah dan guru-guru kami. Selain itu, Kantin kami menyumbang kepada persekitaran makanan yang sihat untuk anak-anak di sekolah. Mereka mengimbangi garis panduan keselamatan makanan dan pemakanan, sambil menyediakan perkhidmatan makanan kos rendah kepada pelajar. Hari Kantin ialah hari untuk mengucapkan terima kasih kepada kakitangan dan sukarelawan kantin kami sebagai penghargaan buat mereka. Tanpa tenaga pengajar dan kantin kami yang berdedikasi dalam menunjukkan kasih sayang dan komitmen mereka kepada pelajar setiap hari, kami tidak akan berada di tempat kami berada."


Taarana Special Needs Education


Taarana yang bermaksud "kebangkitan" dalam bahasa Sanskrit telah ditubuhkan pada Mei 2011 oleh RYTHM Foundation, Inisiatif Kesan Sosial Kumpulan QI lebih daripada sekadar pusat pendidikan unik untuk kanak-kanak istimewa. Taarana berusaha untuk membuka kunci keupayaan setiap kanak-kanak dan membantu mereka menjadi ahli masyarakat yang aktif dan mampu menyumbang untuk diri sendiri serta masyarakat. Taarana dan RYTHM Foundation menyokong persekitaran pendidikan inklusif yang membuka jalan untuk akses yang sama kepada pendidikan berkualiti untuk kanak-kanak dari semua kebolehan.




Program Pendidikan Khas Taarana tersedia untuk pelajar yang layak berumur antara 4 dan 18 tahun yang menghidap :


  • Attention Deficit Disorder (ADD)
  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
  • Autism Spectrum Disorder (ASD)
  • Developmental Coordination Disorder (DCD) or Dyspraxia
  • Down syndrome
  • Global Development Delays

Menurut RHYTM Foundation, Penubuhan Taarana adalah bagi mengenal pasti keperluan dan memberi sokongan kepada kanak-kanak dengan keperluan pembelajaran khas dan keluarga mereka. Dengan Taarana, RYTHM Foundation berharap dapat meningkatkan kesedaran tentang kepentingan pendidikan berkeperluan khas dan mengubah sikap serta amalan yang berkaitan dengan kanak-kanak luar biasa. 


Taarana dan RYTHM Foundation juga memainkan peranan penting dalam memenuhi Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) 4 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk memastikan pendidikan berkualiti inklusif dan saksama serta menggalakkan peluang pembelajaran sepanjang hayat untuk semua. 


Terdapat pelbagai program di Taarana sekolah dan antaranya :


  • Early Intervention programme (EIP)
  • Early Transition Programme (ETP)
  • Academic 1 & Academic 2
  • Targeted Intervention Programme (TIP)


Mengenai RYTHM FOUNDATION


RYTHM FOUNDATION, inisiatif impak sosial QI Group, melabur dalam komuniti setempat beroperasi, melalui perkongsian strategik, sukarelawan pekerja dan khidmat masyarakat.


RYTHM, akronim untuk Raise Yourself To Help Mankind dan nilai teras Foundation dibina berdasarkan prinsip Pemerkasaan, Kesukarelawanan dan Ketahanan. Melalui semua kerja. sama ada membuat geran, penglibatan sukarelawan atau melabur dalam program pembangunan manusia, matlamat kami adalah untuk memperkasakan kehidupan dan mengubah masyarakat.




RYTHM FOUNDATION berusaha untuk mengukuhkan aspirasi dan tanggungjawab QI Group dalam memainkan peranan penting dalam mencapai Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) PBB. Bidang tumpuan kami ialah Pendidikan untuk Semua, Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Komuniti Kelestarian.


Tiada ulasan