Kumpulan Strateq Memperkenalkan Program Pembangunan Bakat Teknologi

 ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA


Kumpulan Strateq Memperkenalkan Program Pembangunan Bakat Teknologi | Baru-baru ni, kumpulan Strateq telah melancarkan Program Pembangunan Bakat Teknologi untuk merancakkan lagi Industri ICT Malaysia bernilai RM360 billion.


Kumpulan Strateq, penyedia penyelesaian dan perkhidmatan perusahaan bersepadu telah mengumumkan Program Pembangunan Bakat Teknologi baharu yang ingin menggunakan industri holistik dan pendekatan akademik untuk pembangunan kemahiran ICT dengan tujuan untuk memacu Malaysia ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan yang dipacu oleh bakat tempatan yang kurang bergantung kepada bakat mahir asing.



Program ini khususnya menyasarkan industri Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Malaysia yang kini menyumbang kira-kira 23.2% kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia atau bersamaan dengan RM360 bilion. Sementara Malaysia mempunyai lebih 1.2 juta pekerja ICT hampir 200,000 adalah pekerja asing yang mewakili sebahagian daripada kerugian gaji RM18.65 bilion dan kerugian 5.2% dalam KDNK.


Melalui program itu, Strateq memberi tumpuan untuk membantu negara menutup jurang ini dengan membina bakat tempatan dalam sektor ini. Dalam melancarkan Program, Strateq bekerjasama dengan rakan kongsi terkemuka dari seluruh spektrum industri, tadbir urus dan akademik. Antara yang turut mengambil bahagian adalah PETRONAS Digital Berhad, QSR Brands, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Teknologi MARA, Human Resources Development Corporation (HRD Corp), Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) and PIKOM. Strateq juga membayangkan untuk bekerjasama dengan lebih banyak agensi tempatan apabila program ini berkembang dan mendapat tarikan.


Menurut Datuk Tan Seng Kit, Pengarah Urusan Kumpulan Strateq Group,



ICT adalah salah satu penyumbang utama kepada ekonomi Malaysia dan ini hanya akan meningkat apabila teknologi dan pendigitalan meresap dalam setiap aspek perniagaan dan kehidupan. Untuk benar-benar memanfaatkan potensi ini, kita mesti menangani jurang bakat dalam industri, terutamanya di peringkat tempatan. Malaysia mempunyai potensi besar untuk dibuka, ia hanya memerlukan usaha yang betul daripada pihak yang betul.

Melalui Program Pembangunan Bakat Teknologi ini, kami menyasarkan untuk mengenal pasti keperluan ICT masa hadapan untuk industri, strategi untuk teknologi baharu dan akan datang dalam pasaran, membangunkan bakat teknologi mengikut keperluan teknologi masa depan ini dan dengan itu mengurangkan pergantungan negara kepada bakat asing.


Program Pembangunan Bakat Teknologi menggunakan pendekatan 4 langkah bermula dengan membolehkan untuk menggunakan kemudian menaik taraf dan akhirnya meningkatkan. Secara khusus, program ini memberi tumpuan kepada kelayakan mikro dan peluang pekerjaan. Program ini bertujuan untuk membina kumpulan bakat tempatan yang lebih besar dan lebih mampan untuk mengurangkan pergantungan kepada bakat asing dan dengan itu meningkatkan penjimatan kos dan kecekapan sumber.



Dalam jangka masa terdekat, program ini ditetapkan untuk merapatkan jurang pembelajaran dan persekitaran kerja melalui program latihan berstruktur. Dari situ ia kelihatan untuk memaksimumkan impak tenaga kerja baharu dan sedia ada melalui latihan dengan penekanan pada kemahiran semula, peningkatan kemahiran dan bakat pelbagai kemahiran. Akhir sekali, Program ini akan berusaha untuk memupuk sinergi yang lebih besar antara ahli akademik dan industri termasuk kemas kini jangka panjang kepada sukatan pelajaran universiti untuk mencerminkan keperluan industri dengan lebih baik.


Program ini bersedia untuk melancarkan inisiatif termasuk kerjasama dalam projek penyelidikan, pembangunan pasaran bakat, perkongsian pengetahuan, kepakaran dan teknologi. Ia juga akan memberi tumpuan kepada pembangunan modul latihan, sijil profesional dan kelayakan mikro serta aktiviti pelajar seperti hackathon, seminar industri dan akademik serta latihan industri untuk pelajar.



Sehubungan dengan ini, Strateq turut melancarkan Pusat Penghantaran Global Strateq yang akan menumpukan pada kemahiran teknikal, ketelitian proses, alatan, metodologi, struktur keseluruhan dan strategi untuk menyampaikan perkhidmatan yang didayakan IT dengan lancar ke lokasi global. Pusat ini akan terletak di Kuala Lumpur dan mencari perkhidmatan kepada perusahaan tempatan dalam pasaran Asia Tenggara. Pusat ini ingin menawarkan penjimatan kos perniagaan, akses kepada kumpulan sumber yang lebih besar, kualiti perkhidmatan yang lebih baik dan liputan zon waktu.


Untuk maklumat lanjut mengenai Kumpulan Strateq, lawati: www.strateqgroup.com

Tiada ulasan